Passion for ærlig mad og en bæredygtig fremtid

Nyt job internt – En del af strategien

Jesper har igennem det seneste år arbejdet i afdelingen for kørsel og logistik i Jespers Torvekøkken. Det har han hele vejen igennem været mere end glad for. Men da muligheden for at søge nye udfordringer internt i virksomheden bød sig, og han samtidig følte opbakning fra sin leder, sprang han ud i at søge nyt job – uden at behøve at skifte arbejdsplads.

Det var faktisk min daværende leder – Lone, som prikkede til mig, og spurgte om stillingen på jobopslaget ikke var noget for mig. Det synes jeg er sindssygt fedt, at min daværende leder opfordrer mig til at søge nye udfordringer og udvikle mig. Og da jeg er oprindeligt uddannet inden for salg i detailbranchen, så jeg kunne mærke, at det kriblede i mig, da der pludselig var en stilling ledig, hvor jeg kunne kombinere det at sælge, koordinerer og eksekverer selskaber og arrangementer. Jeg havde været cirka et år i ”pakkeriet”, hvilket jeg hele tiden har håbet på kunne åbne nogle døre for mig i Torvekøkkenet. Jeg vil gerne fortsætte med at udvikle mig fagligt, så det at møde nye arbejdsopgaver og udfordringer, tror jeg på er sundt,” fortæller 36-årige Jesper Kristensen.

Ikke noget tilfælde

Det er ikke noget tilfælde, eller nogen enlig svale, at medarbejdere i Jespers Torvekøkken søger eller bliver tilbudt nye stillinger internt - og ad den vej får nye udfordringer. Det er en helt bevidst strategi, der er implementeret i forretningens mission og værdier.

”Vi mener i Jespers Torvekøkken at udvikling, både fagligt og personligt, er en forudsætning for at den enkelte medarbejder er motiveret og har lyst til at blive i virksomheden længere. Det en fordel for virksomheden, at vi kan beholde de dygtige medarbejdere, selvom de måtte ønske sig nogle nye udfordringer. Uanset om det er administrativt personale eller om det er en kollega i køkkenet, er det et fokusområde for os i vores HR- strategi, at vi kan rotere internt mellem de forskellige afdelinger og forretningsområder og udvikle os og hinanden på flere områder,” fortæller Kommerciel Direktør i Jespers Torvekøkken, Kristina Steenfeldt Madsen.

Tryghed og knowhow klar fordel

At rekruttere internt har en række potentielle fordele indbygget. Der kan sagtens være positiv ”spænding” forbundet med det at tiltræde et nyt job. Men et jobskifte kan også for mange mennesker være forbundet usikkerhed og måske endda nervøsitet. Ved intern rekruttering er relationerne i virksomheden ofte i en eller anden grad allerede på plads. Det kan være rart for medarbejderen, og hurtigere sætte gang i den faglige introduktion til den nye stilling.

”Det er trygt at kende folk i forvejen. Det er stadig nervepirrende og lidt angstprovokerende, men det at jeg kender folk lidt allerede, gør selvfølgelig det hele meget nemmere. Det betyder rigtig meget, at folk i min nye afdeling ved, at jeg har lavet et godt stykke arbejde i min tidligere afdeling,” fortæller Jesper Kristensen.

Ikke kun når det kommer til tryghed for den medarbejder, som foretager jobskiftet, men også når det kommer til at allerede kende til forretningen, er der fordele, som er til at få øje på. Selskabsansvarlig, Line Møller er Jespers chef og nærmeste kollega i Jespers nye stilling.

”Det er klart en fordel, at Jesper kender Jespers Torvekøkken fra sin tid i ”pakkeriet”. Selvfølgelig er der nogle arbejdsgange, som skal laves om i forhold til den tidligere stilling Jesper har været i, men det at kende til forretningen, tonen og størstedelen af kollegaerne er en kæmpe fordel – både for Jesper og for os, som nye kollegaer i Jespers nye stilling,” forklarer Line Møller.

En del af Kulturen

At skifte Job internt er ikke noget der hører til sjældenhederne i Jespers Torvekøkken. Og det er ikke kun det køkkenfaglige personale, der gør sig i at søge nye udfordringer inden for virksomheden. For eksempel er Torvekøkkenets nuværende HR-Chef tidligere Kundechef for kantinekunder og oprindeligt uddannet kok. Det er fair at sige, at det er en del af Torvekøkkenets kultur. Som i tilfældet Jesper Kristensen, er der ifølge Jespers nye chef en række åbenlyse fordele, også når det kommer til at kende virksomhedens kultur på ”forhånd.”

”Det er en fordel at vi allerede på forhånd kender Jesper som kollega, og at vi med hans tidligere leder har kunnet tale åbent og ærligt om de nye udfordringer, stillingen ville byde på. Det er helt klart nemmere for Jesper at komme hurtigere i gang, fordi introduktionen til virksomheden ikke fylder så meget i ”on-boardingen”. Jesper kender desuden til kulturen og arbejdsgangene i virksomheden, som også betyder, at han hurtigere kommer ind i sit nye team og falder godt til i det nye job,” slutter Kommerciel Direktør, Kristina Steenfeldt Madsen.

Jesper Kristensen startede 1. december i sin nye stilling som selskabskoordinator i Torvekøkkenet.