Jespers Torvekøkken skruer op for ambitionerne og tilfører nye kræfter til direktionen

Fra en halv til en hel milliard på fire år: Den står på store armbevægelser og organisatoriske ændringer i Jespers Torvekøkken, der fra 1. september er blevet én mand stærkere i direktionen, sætter turbo på innovation og skruer op for gastronomisk, bæredygtig og menneskelig udvikling. Alt som led i en ambitiøs vækststrategi frem mod 2029, der skal skabe endnu flere arbejdspladser, endnu bedre madoplevelser til kunder og gæster i hele landet og fordoble omsætningen på blot fire år.

I spidsen for den B Corp-certificerede og største 100% danskejede madleverandør står Ronny Saul. Det har han gjort, siden han kom til i 2011 og i 10 år drev Jespers Torvekøkken sammen med stifter Jesper Holmberg. Siden er der sket meget, og de seneste år er det gået stærkt. Fra 146 ansatte og en omsætning på 137 mio. kr. i 2020 til 754 ansatte og en omsætning på over 500 mio. kr. i seneste årsregnskab. Men Ronny Saul og Jespers Torvekøkken er ikke færdige med at løbe hurtigt. 

Frem mod 2029 vil Jespers Torvekøkken skrue op for kedlerne med målet om at fordoble omsætningen og øge medarbejderstaben med op mod 80%. Derfor er det heller ikke kun direktionen, der har fået nye kræfter. På tværs af Jespers Torvekøkken er der sket justeringer med henblik på at skabe mere effektive arbejdsgange og processer, øge fokus på medarbejderudvikling og uddannelse, smart brug af AI og meget mere. I støbeskeen er også en oprustning af den gastronomiske udvikling og udvidelser af forretningen, Jespers Torvekøkken vil løfte sløret for senere på året.

Ronny Saul, CEO i Jespers Torvekøkken, om de høje ambitioner og nye målsætninger:

”Vi er drevet af at sætte nye mål og nå dem. Sådan har det altid været i Jespers Torvekøkken: Vi er markedsudfordrere. Vi er ikke bange for at prøve nye ting af, og det er tilladt at fejle – så længe vi lærer af det og gør en kæmpe indsats for at gøre det bedre næste gang. Vi tør stille kritiske spørgsmål og sætte barren højt – om det gælder nye samarbejder og løsninger eller vores grønne ambitioner. På den måde har vi en meget fri og rummelig kultur. Og den skal vi blive ved med at have. Men skal vi lykkes med vores tårnhøje ambitioner, så skal vi også tøjle vildskaben bare en lille smule. Og her kommer Anders Stengaard Leer i rollen som vores nye COO ind i billedet.” 

Stor kantinesucces på tre år – nu står hele driften for tur

Det er knap tre år siden, at Anders Stengaard Leer skiftede detailhandlen ud med kantinedrift, da han efter mere end 20 år i Netto og et kortere stop forbi toppen af Aldi takkede ja til helt nye prøvelser som divisionschef for kantinedivisionen i Jespers Torvekøkken. En beslutning, der har givet pote: På tre år med Anders ved roret har Jespers Torvekøkken tredoblet bundlinjen og skabt en sund kantineforretning med 85 kontrakter på tværs af hele Danmark.

Oprustning i direktionen

Nu står alle tre divisioner i Jespers Torvekøkken for tur: Fra 1. september indtræder Anders Stengaard Leer i Jespers Torvekøkkens direktion som driftsleder for virksomhedens tre divisioner: Kantine, Frokost og Selskab. Dermed udvides direktionen, så den nu består af CEO og ejer Ronny Saul, CCO og bæredygtighedsdirektør Kristina Steenfeldt Madsen, CFO Peter Ørding Andreasen og COO Anders Stengaard Leer.

Til sammen rummer de tre divisioner mere end 14.600 kunder: Alt fra B2C- og B2B-cateringkunder, til eventforplejning i superarenaer, til over 13.000 daglige frokostkuverter og kantiner med op mod 2000 spisende hver dag. Tilsammen en omsætning, der i regnskabsåret 2024/2025 var på over 500 mio. kr. Men ambitionerne er ikke gjort med det.

Ronny Saul, CEO, om beslutningen om at udnævne Anders Stengaard Leer til COO i Jespers Torvekøkken:

”Den vækst, vi har gang i, stiller nogle helt nye krav til forretningen. Derfor har vi brug for en som Anders i direktionen, der kan komme ind og kaste det blik på driften på tværs af alle tre divisioner, der skal til for, at vi kan fortsætte med at drive en sund forretning. Med sit stærke blik for vores kultur og store fokus på at udvikle de mennesker, der får det hele til at spille.”

Anders Stengaard Leer, nyudnævnt COO, om hvordan han har skabt succes i Jespers Torvekøkkens kantinedivision de seneste tre år: 

”Med 20 års erfaring fra en stor og yderst struktureret organisation som Salling Group ved jeg en ting eller to om at optimere en forretning. Men hvis jeg kom ind i Jespers Torvekøkken og sagde: ’alt det her skal vi!’, ville jeg dræbe al den gode energi og begejstring for mad. Så jeg har taget det bedste fra min gamle virkelighed og anvendt det med stor respekt for den frihed og pionerånd, der kendetegner Jespers Torvekøkken.

Kunsten for mig har jo været ikke bare at tromle ind over organisationen og sige: Nu handler det hele om driftsstyring! I stedet har jeg taget fat i de optimeringsmuligheder, jeg så, og fokuseret på at skabe værktøjer, der har gjort det muligt at arbejde smartere i driften. Og så har vi investeret i at skabe sparring på tværs og i at dygtiggøre vores mange passionerede køkkenchefer og klæde dem på til at blive endnu bedre ledere.” 


Et stærkt fundament for gode madoplevelser og synergier på tværs

Med den nye rolle som COO for hele driften i Jespers Torvekøkken, glæder Anders sig til nu at kunne skabe synergier på tværs af de tre divisioner og et endnu bedre fundament for at levere gode og velsmagende madoplevelser: 

”I Jespers Torvekøkken har der altid været en enorm grad af frihed, og det er klart, at når man går ind med nye styringsværktøjer, kunne nogen frygte, at den frihed ville blive begrænset. Men det er min erfaring, at den øgede struktur faktisk oftere giver arbejdsro og skaber plads til, at vores kokke og køkkenchefer kan være kreative. Derfor ser jeg også frem til at videreføre det arbejde i hele driften i Jespers Torvekøkken – med stor respekt for de forskelle, der findes i de tre ben, der udgør forretningen: Kantine, Frokost og Selskab.”
 

Pressekontakt
Mette Munk, presseansvarlig
+45 26819085
memu@torvekoekken.dk